tiistai 14. maaliskuuta 2017

Taajamajunasta - Pendolinoon

Niinhän sitä sanotaan että "hiljaa hyvä tulee". Mutta tuleeko, jos yritys hakee kasvua uusilta liiketoiminta-alueilta? Erityisesti liiketoimintansa uusiin teknologioihin perustavien ja kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten osalta matkustaminen taajamajunassa voi olla kohtalokasta. Varsinkin jos kilpailijat käyttävät Pendolinoa.

Toisaalta taajamajuna voi olla hyvä vaihtoehto. Hitaasti, mutta varmasti päämäärää kohti etenevä toiminta voi hyvinkin johtaa voitollisempaan lopputulokseen. Riskien minimointia on perustaa kasvu tulorahoitukseen, asiakaskokemuksiin, toimiviksi todettuihin ja käytännössä testattuihin palveluihin ja tuotteisiin sekä vahvaan osaamiseen.  

Vai pitääkö "takoa, kun rauta on kuumaa"? Ainakin tämän hetken startup -yrityksistä tehtyjen uutisointien perusteella vaikuttaisi olevan arvossaan nopea kasvu, joka ei välttämättä perustu osaamiseen tai hankittuun kokemukseen vaan enemmänkin potentiaaliin ja odotukseen toiminnan arvosta. Teknologia kehittyy valtavaa vauhtia ja uuden innovaation tai liiketoimintamallin elinkaari on lyhentynyt aikaisemmasta. Tähän peilaten voi Pendolino hyvinkin olla järkevä valinta. Vaarana voi muuten olla jääminen kokonaan junan kyydistä.

Ehkä kasvun tavoittelussakin paras ratkaisu löytyy "kultaisesta keskitiestä". Jospa matkan alkutaipale tehtäisiinkin taajamajunalla. Testataan liiketoimintamallin toimivuus, hankitaan kokemusta, osaamista ja asiakkaita - varmuutta että tehdään oikeita asioita. Sopivalla asemalla on sitten turvallista vaihtaa taajamajunasta pendolinoon. Luottavaisena siitä, että suunta on oikea ja vauhti ei sokaise eikä suista raiteilta.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti